/ Allmänt / Musik /

IM A TRUMPSTA MOTHERFUCKER

/ Allmänt /

MEKANIK OCH TRÄNING

Jag har börjat få en fixering av mekanik kopplat till träning. Under min fritid har jag suttit och gjort olika uträkningar för att se hur man ska göra ett lyft för att belasta en muskel som mest.  
För att bygga muskler handlar det om att slita ut på musklerna. För att slita ut muskeln effektivast så vill vi ha ett så stort kraftmoment som möjligt i just den vridningspunkten där muskeln fäster sig. Om vi tränar axlar så vill vi ha så hög kraftmoment i axelledet som möjligt. I mina uträkningar så har jag kommit fram till att väldigt små ändringar i vinkeln ger betydligt mycket mindre slitage i den muskel man tränar.  
Genom att träna med väldigt små fel vinklar när man tränar axlar så minskar slitaget med 40% i axelled. Detta innebär att om du gör ett lyft med 10kg med rätt vinkel är samma sak som att träna med 14kg i fel vinkel. Att använda fel vinkel är inte farligt men det är inte  det effektivaste sättet att träna om du är ute efter att bygga muskler. Om jag t.ex vill träna bröst så vill jag isolera den muskeln så mycket som möjligt. Detta kan man då göra genom att använda korrekta vinklar. 
Det är mer energikrävande  att göra ett lyft med 14kg i felvinkel än att göra ett lyft med 10kg i rätt vinkel. Lyftet med 14kg kommer kosta dig mer energi då massan är högre men vinsten i muskelstyrka i axelled är precis lika stor som att träna med 10kg i rättvinkel. Rätt vinklar kommer ge dig en betydligt mycket snabbare muskeltillväxt medan felvinkel kommer ge dig en kraftigare energiförbrukning. 
Gör om, jag rätt! 
/ Allmänt / Musik /

ROB BAILEY & THE HUSTLE STANDARD - HUNGEY