/ Allmänt /

ETT BRÖSTPASS, EN MARATON OCH ETT SPINNINGSPASS

Det är nu bara 9 veckor kvar till Växjö- Göteborg löpningen. För tre dagar sedan (tror jag) rivstartade jag kroppen rätt så rejält. Dagen startades med ett ordentligt bröstpass och på vägen hemåt från gymmet så taggade min träningskamrat mig att springa en maraton. Så då gjorde jag det. Sjukt bra! 
 
Första halvan av vägen gick hur bra som helst. Det flöt på riktigt bra! Sen när jag skulle vända om så förstod jag direkt varför det gått så bra. Det hade varit medvind hela tiden plus att det regnade med mig så jag var aldrig blöt om ansiktet. Tur att jag har skägg. 
 
Efter det for jag tillbaka till Olympen för att vara med på ett spinningspass. Jag var lite tidig så fick vänta i ca 30minuter. Jag skakade som ett asplöv pga energibrist. När passet väl startade så lade jag märke till hur jag börja tappa känslan i fingrarna. Det var lite otäckt men samtidigt sporrade det mig till att fortsätta och se vart det hela kan leda till. Efter halva passet så avbröt jag. Jag behövde mat. Jag for hem, tryckte i mig massor med mackor, slände i mig en chipspåse (för att det var lättillgängligt) och hoppade in i duschen. Där låg jag tils jag blev ett russin. 
 
Nästa vecka blir det ännu ett maraton och denna gång med tillgång till föda på vägen. 9 Veckor kvar och då har jag 200km kvar att genomföra i träningslöpning inför loppet. Whoop whoop!
 
/ Allmänt / Springa för att motivera /

2MÅNADER OCH 8 DAGAR KVAR

Det vänder och vrider i magen på mig bara jag tänker på det. Det stressar mig, gör mig frustrerad och det får mig att gå upp i varv. På något sätt avskyr jag hur det får mig att må men på samma gång älskar jag det.

Det är nu lite mer än två månader kvar till Växjö- Göteborglöpning (nu vrider det i magen igen) och det är på hög tid att komma igång. Jag är ca två månader försent ute och borde egentligen ha påbörjat detta från senast i december. Trots min sena start så är det absolut genomförbart dock blir det ett mer strikt förhållningssätt till kost, träningsprogram och mindre fritid. 

På två månader ska tre maraton genomföras samt ett dubbelmaraton. Det kommer bli extremt tufft att få ihop vardagen med skola, jobb, träning, vänner, familj och partner men med lite vilja går allt att genomföra. Jag ska genomföra det! Till er i min närhet så ber jag om ursäkt redan nu för eventuella temperament förändringar. Stress kan få en (mig) att agera taggarna utåt. 

I jämförelse med tidigare år så har en väldigt stor förändring skett. När du tränar, löser ett mattematiktal eller förstår något som du tidigare inte förstått så utsöndras dopamin. Dopamin är det som får dig att drivas framåt. Det är en drivkraft som får dig att kämpa att ta sig in i mål. Jag har haft för mycket dopamin i kroppen och går idag på dopaminblockerande medicin vilket gör att jag inte kan få (eller minskar) drivkraften att vilja fullfölja mina mål. Med detta sagt så kommer träningen och loppet genomföras utan tillgång till det som får en att driva framåt Det kommer bli tufft rent psykologiskt vilket kommer påverka den fysiologiska biten. Med vilja går allt att genomföra. I slutänden sitter allt i huvudet. 

/ Allmänt /

DEN PERFEKTA LÖPARSKON EFTERSÖKES

Om du någon dag får för dig att satsa på långdistanslöpning så måste du vara bered på att lägga ner massor med pengar på skor. De senaste två åren har jag lagt ner nästan 10.000kr på löparskor och summan ökar hela tiden.
 
Till en början trodde jag att en löparsko skulle hålla i något år och om den inte gjorde det så kunde jag gå tillbaka till butiken och begära ett par nya. Jag hade väldigt fel. Tydligen så är garantin på dämning relativ till hur mycket du springer. Efter ett samtal med butiksexpediten så fick jag informationen att i förhållande till min vikt och mina sträckor så ska jag vara glad om dämpningen på mina skor håller längre än.
 
Idag har jag fyra par löparskor som är fullt fungerande rent utseendemässigt men saknar en viktig del. Självaste dämpningen. Jag hade lika gärna kunnat springa med ett par tofflor.
 
Jag har googlat runt en hel del och jämfört olika modeller och priser. Jag fick ögonen på ett par Salmon Sense Ultra (ca 1500:- ) som enligt tillverkarna själv är konstruerad för ultradistans. Efter att ha  tagit en närmare titt på skon så har jag så svårt att tro att den modellen är en ultramaratonsko då dämpningen, i min mening, inte är tillräcklig. Största riskfaktorn med ultramaraton är överbelastning av knä och fotled vilket sätter, i min mening, ett enormt krav på en väldämpad sko. Nu råkar det även vara så att designern av skon är en gammal ultramaratonmedaljör vilket får mig att tvivla på mina egna reflektioner om skon. Är det jag som är helt ute och simmar eller har Salmon (tillverkaren) rent strategiskt valt att ha med ultramaratonmedaljören som en del i produktionen för att öka trovärdigheten att det är en bra sko? Det är så svårt att göra ett korrekt val av träningsprodukter utifrån tillverkarnas information då det idag finns så många produkter som är rena rama skräpet men säljs som vatten pga. den skickliga strategin vid försäljning. 
 
Jag har hittat två modeller till av löparskor som ligger mer i linje med den skotyp jag tror på fungerar bäst för ultramaraton. Eller mer korrekt sagt så är det modeller jag vet fungerar bra för långdistans. Ska jag köra på det säkra kortet och välja en av skotyper jag alltid använt eller ska jag chansa och köpa "ultramaratonskon"? Väljer jag att gå på det sistnämnda så riskerar jag, som fattigstudent, en ännu knackigare ekonomi och möjligheten till ett bra par skor å andra sidan kan en helt ny värld öppna sig om det visar sig att den skon faktiskt är den ultimata löparskon.
 
Jag får fundera vidare ett tag på detta innan jag bestämmer mig. En sak vet jag säkert och det är att jag behöver ett par nya löparskor.