/ Allmänt /

PROBLEM SOM KAN UPPSTÅ VID MÅNGA DAGARS LÖPNING

Detta är något jag aldrig skrivit om så här rakt ut utan har mer skrivit lite om problemen utspritt över många inlägg. Här är nu en samling på några av de problem jag får under mina mer extrema distanser.
 
Blåa tår
När man går eller springer så skjuts själva foten fram och tillbaka inne i skon. Det spelar ingen roll hur bra skon sitter åt då det mer eller mindre alltid kommer finnas någon typ av konstant slag mellan tårna och framdelen av skon. Stöttarna är väldigt små men några tusen av dessa små stöttar gör jäkla ont. I längden så domnar foten bort men så fort du stannar och börjar springa igen så springer du de första hundra metrarna med hjärtat i halsgropen.
 
Huvudvärk
Detta är något som alltid händer mig och tror det har med vätskebrist att göra. Dagen efter jag sprungit en lång sträcka så vaknar jag alltid med dunkande huvudvärk. Denna huvudvärk sitter i flera timmar framåt. Jag kan klunka i mig 20 liter vatten (överdriver) under en resa och avsluta med 3 vätskeersättare (överdriver) och ändå är jag fullständigt uttorkad när jag vaknar. Jag tror, är inte säker, att njurarna mer eller mindre läger av under resan. Vid kraftiga överansträngningar så är det inte onormalt att det händer. Det förklarar nog också varför mitt urin blir rödaktigt efter en lång dag.
 
Kaffebordet
Nu ska jag vara lite äcklig men detta är ett väldigt svårt bekymmer under mina resor och hur jag än gör så har jag aldrig lyckats förebygga det. 
Ni vet platsen mellan pungen och rövhållet, i folkmun heter den delen kaffebordet. Varför vet jag inte haha. Äckligt!
Jag får så jäkla ont just precis där. Det svider som in i h*** och hur jag än sköter hygienen under resan så blir det inte bättre. Jag tror detta är ett av SKINS större problem med deras plagg. Deras kläder är verkligen grymma, de sitter verkligen åt ordentligt och jag orkar mer med deras löparkläder då syresättningen till musklerna blir bättre. Men just mellanbenen så sitter det så jäkla tight och under längre lopp blir det problematiskt. Deras kläder är än inte fullt anpassade för just extrema distanser men hittills är de bästa kläderna på marknaden.  
 
Innanlåren blöder
Detta har också med friktion att göra. Jag brukar alltid innan start smörja in låren med vaselin för att friktionen ska bli mindre och fyller på med vaselin lite då och då under vägensgång. Trots insmorda lår så finns det fortfarande en liten friktion kvar och denna friktion blir till ett stort bekymmer efter någon dag. Det börjar med att det blir rött, sen börjar det blöda och därefter blir det varigt. Det tar några dagar efter en lång runda för att innanlåren ska bli återhämtade igen. Jag går mer eller mindre som en retarderad de första dagarna haha.
 
Spändnacke
I och med packning och ett konstant tänkande på att ha rätt hållning när jag springer genom att dra axlarna bakåt så blir det automatiskt att jag även drar upp axlarna emellanåt. Detta leder till att nacken blir överspänd och jag nästa dag vaknar upp med spänningshuvudvärk och nackont. Detta bekymmer är dock väldigt lätt hanterligt.
 
Om någon av er läsare har tips på vad jag kan göra för att minska på dessa problem så säg gärna till. Är öppen för alla förslag.